PLACÓWKI REKOMENDOWANE PRZEZ IWRD
Fundacja IWRD realizuje program współpracy z placówkami zewnętrznymi, który zakłada implementację standardów gwarantujących wysoką jakość terapii opartej na modelu stosowanym w IWRD. W przypadku właściwej realizacji standardów, współpraca poparta jest zaświadczeniem „Placówka rekomendowana przez IWRD” i może posługiwać się LOGO o tym samym tytule.
Status placówki rekomendowanej przez IWRD musi być odnawiany co rok!
STANDARDY PLACÓWEK REKOMENDOWANYCH PRZEZ IWRD
Placówki rekomendowane przez IWRD prowadzą terapię, której skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi. W placówkach tych nie wdraża się metod nie udokumentowanych naukowo! Placówki realizują terapię zgodnie z zasadami stosowanej analizy zachowania (terapii behawioralnej) i spełniają następujące standardy:
1. Terapia jest zorganizowana wg określonych zasad:
- W przypadku małych dzieci w początkowym okresie prowadzona jest terapia indywidualna lub maksymalnie w grupach dwuosobowych
- Zaplanowany jest proces wdrażania do grupy – planowe zwiększanie liczby uczniów podczas poszczególnych zajęć
- Wszystkie pomoce do realizacji zadań danego dnia są odpowiednio wcześniej zaplanowane i przygotowane
- Pomieszczenia, w których prowadzona jest terapia są dostosowane do prowadzonego programu
2. W terapii dzieci i młodzieży z autyzmem wykorzystywane są techniki uczenia, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi. Należą do nich:
- Plany aktywności
- Metoda skryptów i ich wycofywania
- Wideotrening
- Uczenie incydentalne
- Technika wyodrębnionych prób
3. Placówki posiadają dokumentację prowadzonej terapii. Dokumentacja zawiera:
- Rejestrację wszystkich prowadzonych zadań – dane zbierane co najmniej raz na dwa tygodnie
- Opis poszczególnych programów wraz z opisem pomocy, wykorzystywanych podczas realizacji poszczególnych zadań
- Programy są nastawione na rozwijanie wszystkich sfer deficytowych dzieci
- Rejestrację i opis postępowania w przypadku pojawiania się trudnych zachowań
4. Wszystkie dzieci posiadają zindywidualizowane systemy motywacji:
- Odpowiednio dobrane i modyfikowane nagrody bezpośrednie
- W miarę osiąganych postępów żetonowy system wzmocnień oraz tablice wyboru nagród
5. Rodzice bądź opiekunowie ucznia są informowani na początku roku o programach edukacyjnych , na koniec roku o poczynionych przez dziecko postępach.
6. Wszyscy terapeuci zdają raz w roku profesjonalną ewaluację - zakres ewaluacji terapeutów jest uzgadniany z superwizorami z IWRD.
7. Placówka jest superwizowana przez specjalistów z IWRD.
Placówka rekomendowana jest całkowicie odrębnym podmiotem. Zadaniem IWRD jest służenie pomocą i radą odnośnie prowadzonej terapii. Odpowiedzialność za wyniki terapii i sposób wprowadzania poszczególnych zaleceń ponosi dana placówka.
PLACÓWKI STARAJĄCE SIĘ O REKOMENDACJĘ IWRD
Obecnie w procesie uzyskania rekomendacji jest:
- Przedszkole Specjalne w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie, http://pzsips.legionowski.pl