Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 69 w Gdańsku

Dzięki wsparciu Wydziału Rozwoju Społecznego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, Fundacja IWRD nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową nr 69 w Gdańsku (http://www.szkola69.cba.pl/), w ramach której realizowany jest wspólny nowatorski projekt „Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” w klasach I-III. Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. To ogromne wyróżnienie, bowiem taki status uzyskują wyłącznie projekty o szczególnym charakterze innowacyjności, wprowadzające nowatorskie rozwiązania organizacyjne i metodyczne. Potwierdza to fakt, iż w bieżącym roku szkolnym jest to jedyny eksperyment pedagogiczny w województwie pomorskim, zaś w całym kraju status taki przyznano zaledwie kilku projektom spośród zgłoszonych kilkudziesięciu.

Celem tego projektu jest podniesienie jakości i skuteczności kształcenia dzieci z autyzmem poprzez stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju wiedzy i kompetencji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w ramach utworzonych oddziałów dla dzieci z autyzmem w publicznej szkole podstawowej.

Na bazie rozwiązań wypracowanych przez Fundację IWRD, w klasach dla uczniów z autyzmem wprowadzony zostanie model edukacyjno-terapeutyczny oparty o zasady stosowanej analizy zachowania, jako najskuteczniejszej formy terapii dzieci z autyzmem. Duży nacisk położony będzie na zindywidualizowanie ścieżki edukacyjnej każdego ucznia z autyzmem, poprzez stworzenie planu zajęć dopasowanego do aktualnych predyspozycji każdego ucznia oraz analizy jego sfer deficytowych, z możliwością elastycznego korygowania w toku procesu edukacyjnego.

W ramach indywidualnego planu zostaną dopasowane zajęcia indywidualne, zajęcia w małych grupach i w grupie rówieśniczej, dając możliwość realizacji obowiązującej podstawy programowej oraz szanse na włączanie do grupy rówieśniczej. Ważnym aspektem będzie wzmacnianie samodzielności uczniów z autyzmem, zarówno w zakresie nauki, uczestnictwa w zajęciach grupowych i funkcjonowania w grupie rówieśniczej, jak i zwykłych codziennych czynności w środowisku szkolnym. Włączanie dzieci z autyzmem do grupy rówieśniczej będzie się odbywało zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami uczniów i będzie miało charakter elastyczny, dający możliwość dokonywania bieżących dostosowań w zakresie wymiaru czasowego.

Jednocześnie prowadzone będą działania edukacyjne przygotowujące grupę rówieśniczą do włączenia uczniów z autyzmem.

Beneficjentami tego projektu będą wszyscy członkowie społeczności szkolnej, a wypracowany model edukacji włączającej będzie mógł być przenoszony do innych placówek. Już w bieżącym roku szkolnym 2017/2018 w Szkole Podstawowej nr 69 powstał pierwszy pilotażowy oddział, w którym uczy się 4 dzieci z autyzmem – to absolwenci Przedszkola Specjalnego dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym IWRD. Projekt zakłada nabór do pierwszej klasy w kolejnych latach. Specjaliści z IWRD prowadzą nadzór merytoryczny w projekcie, w tym szkolenia i staże dla nauczycieli, a ponadto stałe superwizje. Na początku 2018 roku planuje się otwarcie docelowej, wyremontowanej przestrzeni w szkole, która na służyć realizacji tego projektu.

Na zdjęciach można obejrzeć uczniów klasy 1 b podczas różnych zajęć i aktywności szkolnych. To nasi mali SUPERBOHATEROWIE.

O skuteczności terapii behawioralnej w świetle badań naukowych można przeczytać tutaj.


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, fax: 58 341 44 40
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.