Terapeutyczny Punkt Przedszkolny dla Dzieci z Autyzmem „Niebieski Domek” w Płocku
Terapeutyczny Punkt Przedszkolny dla Dzieci z Autyzmem „Niebieski Domek” w Płocku rozpoczął swoją działalność w styczniu 2015r. Rok później rozpoczęła działalność Pierwsza Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem. Założycielkami i właścicielkami placówek są: Aldona Klekowicka – pedagog specjalny, terapeuta behawioralny, dyrektor i Marta Jasińska – psycholog/psychoterapeuta, terapeuta behawioralny.
„Niebieski Domek” rozpoczynał swoją działalność z trójką wychowanków i cztero-osobowym zespołem specjalistów. Placówka jako pierwsza na terenie miasta Płocka i okolic miała ściśle terapeutyczny charakter i był on dedykowany dzieciom z autyzmem i ich rodzinom.
Miejsce to powstało z potrzeby serca i inicjatywy rodziców dzieci z autyzmem, którzy przez cały czas inspirowali i motywowali do podejmowania kolejnych działań. Trwająca od początku współpraca z IWRD Gdańsk w postaci regularnych superwizji i intensywnych szkoleń pozwalała rozwijać prowadzoną przez w placówce terapię i stwarzać odpowiednie warunki do optymalnego rozwoju dzieci.
Idei pracy bliska jest wiara w każdego człowieka i możliwość jego rozwoju, nastawienie na współpracę z rodzicami oraz nadzieja i optymizm. wyrażona słowami ks. Kaczkowskiego „Dasz Radę”, zwłaszcza gdy nie jesteś sam i czujesz wsparcie.
W 2019 punkt przedszkolny to 13 wychowanków, w szkole uczy się 7 uczniów. Zespół tworzą specjaliści - terapeuci, nauczyciele „Niebieskiego Domku” to psycholodzy i oligofrenopedagodzy posiadający dużą wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia terapii ukierunkowanej na dzieci ze spektrum autyzmu. Wszyscy przechodzą szkolenia nt. stosowanej analizy zachowań, systematyczne staże w IWRD oraz poddają się okresowej superwizji prowadzonych zajęć. Większość zespołu posiada Certyfikat nauczyciela - terapeuty dziecka z autyzmem.
Wiodąca metodą rewalidacji jest stosowana analiza zachowań i związane z nią naukowo potwierdzone techniki uczenia. Terapia behawioralna jest efektywnym i przyjaznym dziecku modelem pracy. Wyróżnia ją intensywność i szeroki zakres oddziaływańoraz wykorzystywanie motywacji dziecka w procesie uczeniai budowania jego pierwszych relacji społecznych. Wspomaganiem objęte są wszystkie sfery rozwojowe, a przede wszystkim mowa i obszar zachowań. Początkowo terapia ma charakter indywidualny, co umożliwia dziecku nawiązanie kontaktu z terapeutami i intensywną naukę niezbędnych umiejętności. W miarę rozwoju i nabywania kolejnych umiejętności dzieci uczą się w parach, 3- osobowych grupkach, a następnie w miarę możliwości przygotowywane są i włączane do integracji.
Placówka oferuje:
- intensywną terapię indywidualną i w 2-3 osobowych grupach w oparciu o naukowo potwierdzone metody uczenia (5 godz. terapii dziennie).
- zindywidualizowany program terapii obejmujący wszystkie sfery rozwoju: mowę, umiejętności społeczne, zabawę, zdolności poznawcze i samodzielność.
- trening czystości i jedzenia.
- zaplanowaną integrację z rówieśnikami i współpracę z przedszkolem integracyjnym.
- wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalizującą się w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Więcej o tej placówce - TUTAJ